Het is 8.12 uur en de telefoon gaat… mijn broer belt nooit zo vroeg. Mijn moeder is weer door ambulance broeders meegenomen naar het ziekenhuis. Het wordt een spannende dag, met veel wachten. 2 weken geleden heeft mam een groot hartinfarct gehad maar vandaag blijkt gelukkig het hart alleen maar van slag te zijn. En niet alleen het hart. Die dag blijkt de eerste coronapatiënt in het zelfde Brabantse ziekenhuis opgenomen te zijn en meerdere zorgmedewerkers besmet te zijn met het virus.

De wereld staat op zijn kop. Maar vooral voor jou, ondernemende mantelzorger, is het nog eens extra zwaar want je zult de komende weken je bedrijf zoveel mogelijk voortzetten vanuit huis en daarnaast heb je nog de zorg voor je zieke dierbare. Maar je bent niet de enige. Wist je dat 1 op de 5 zzp’ers ook mantelzorger is?

En juist nu kun je vast wel wat hulp gebruiken. Eind deze week wil ik mijn nieuwe dienst, Eerste Hulp voor Ondernemende Mantelzorgers, lanceren. De komende weken tijdens de (gedeeltelijke ) lockdown help ik je graag op weg naar ‘slimmer werken’ want in deze periode moeten we elkaar helpen, vind je ook niet?

 

3 tips om in contact te blijven met je klant

Daarom geef ik je alvast 3 tips om vanuit huis met je klanten in gesprek te blijven. Uiteraard kun je bellen, Face-timen of een videogesprek via Whatsapp/ Slack voeren. En dat je een klant- of cliënt gesprek kunt houden via Skype wist je waarschijnlijk ook al. Maar wist je dat je ook gesprekken en trainingen kunt houden via:

1. Hangouts
Hangouts van Google kun je openen via de Google apps in je Gmail omgeving op de computer of via hangouts.google.com. Ook is de app gratis te downloaden op je telefoon of tablet. Hangouts is beschikbaar voor o.a. Android, iOS, Mac OS en Windows. Na ingelogd te hebben met je Google-account kun je makkelijk met je contactpersonen een videogesprek of telefoongesprek starten door ze uit te nodigen voor het gesprek met een link (maximaal 10 personen). Tijdens het gesprek kun je het scherm delen. Heb je een zakelijk account? Een handige functie is dat je videogesprekken kunt voeren én opnemen tot wel 100 personen per gesprek (of meer afhankelijk van je account) en als je dat wilt kan de opname van de vergadering geüpload worden naar je videokanaal (bijvoorbeeld YouTube). Ook kun je documenten delen en samenwerken in een document. Vanaf 1 juli 2020 is Hangouts niet meer voor consumenten beschikbaar en wordt deze dienst exclusief voor bedrijven.

2. Zoom
Zoom heeft verschillende programma’s die je kunt gebruiken waaronder vergaderen en video webinars. Het handige van deze tool is dat je klant geen Zoomaccount hoeft te hebben, je deelt voor het overleg een link waarop je klant klikt op het tijdstip dat je hebt ingepland. Het kan wel zijn dat je klant een software programma moet  installeren voordat je kunt starten met het overleg. Zoom is beschikbaar voor Android, iOs en iPadOs. Zoom heeft een gratis variant voor 1 op 1 gesprekken en wil je met meer dan 3 personen een gesprek voeren (tot 100 deelnemers) dan kan het gesprek maximaal 40 minuten duren. Je kunt zoveel vergaderingen plannen als je wilt, er is geen limiet en ook voor Zoom geldt dat je het scherm kunt delen. Ook handig: je kunt de vergadering opnemen. Uiteraard is er veel meer mogelijk met de betaalde versie. Alleen de betaalde versie van Zoom is AVG proof.

3. WebinarGeek
Wil je de livetraining die je komende weken gepland hebt, online geven? Dan is WebinarGeek een goed alternatief, makkelijk te koppelen met de tools die jezelf gebruikt en AVG proof. WebinarGeek is een Nederlands softwarebedrijf om webinars mee te maken met marketing- en analytics tools. Deze tool is gebruiksvriendelijk, je kunt de tool 2 weken gratis proberen en daarna kun je kiezen voor onbeperkt live en on demand webinars geven met een maximum van 25 live kijkers per webinar (starters abonnement) of meer kijkers per maand (premium abonnement). Een webinar van WebinarGeek kun je in elke browser kijken dus de deelnemer hoeft geen software te downloaden. Ook voor deze tool geldt dat je tijdens het webinar je scherm kunt delen en de webinar kunt opnemen. Daarnaast kun je ook tijdens het webinar een presentatie of video starten, van tevoren het webinar opnemen, je kunt replays versturen, de opnames downloaden en uploaden naar je videokanaal en de salespagina en e-mails in je eigen huisstijl opmaken.
 

Hulp nodig?

Natuurlijk begrijp ik dat je nu geen tijd hebt om je te verdiepen in nieuwe tools omdat je nu overloopt, de mantelzorg die je al verleende is door de corona maatregelen misschien wat complexer geworden en het behouden van je klanten heeft voorrang. Maar wil je graag snel hulp om deze tools in te richten? Of wil je met iemand praten hoe je de werkzaamheden in je bedrijf juist nu behapbaar kunt houden? Ook voor jou geldt dat afstand nu geen probleem is om op korte termijn in contact met elkaar te komen.

Helaas heb ik mijn ouders door de coronacrisis niet meer live gezien en kunnen helpen. Uiteraard wel via FaceTime en gelukkig zorgen mijn broer en schoonzus goed voor ze. Jou kan ik wél helpen met online ondernemen zodat je extra tijd hebt om te zorgen voor je zieke dierbare.

PS Zelf werk ik ook met de tools die ik aan je heb voorgesteld omdat ik ze fijn in gebruik vind maar ik krijg geen commissie voor de tool als jij die ook gaat gebruiken. Gebruik jij al een tool voor online meetings en welke tool heeft jouw voorkeur?

 

Wil je meer weten over Eerste Hulp bij Mantelzorg?